Selecteer een pagina

De protestactie op 8 maart 2014, onder regie van Milieudefensie-Haarlem georganiseerd samen met wijkraden en vereniging Behoud de Hekslootpolder, werd een groot succes. Er kwamen zo’n 150 bewoners van Haarlem Noord af op de oproep om met een lawaaiactie te protesteren tegen de zoveelste plannen om de Vondelweg tweemaal zo breed te maken. Het debat met Haarlemse politieke partijen dat daarna volgde trok een bomvolle zaal.

Het was prachtig weer, de stemming zat er goed in en de opkomst was vrij groot. Omdat dit de zoveelste keer is dat actie moet worden gevoerd tegen plannen om een 4-baans (snel)weg van de Vondelweg te maken doen we het ditmaal minder braaf, namelijk met een BLOKKADE van de Vondelweg;   Een Videofilmpje van de actie is HIER te zien.  

Onder oorverdovend getrommel, getoeter, belgerinkel en gerammel van pannen en deksels werd de kruising Vondelweg – Jan Gijzenkade in zuidelijke richting geblokkeerd. Op de oversteekplaats werden twee reusachtige snelwegborden geplaatst en een spandoek, zodat het verkeer tot stilstand werd gedwongen. Na enige tijd werd de Vondelweg door de politie helemaal afgesloten voor verkeer zodat we in optocht over de rijbaan naar het wijkgebouw van DVS konden lopen.

           De nieuwe generatie heeft niet meer zoveel meer met auto’s

Daar begon voor een uitpuilende zaal het politieke debat. Het wegblijven van de VVD bij dit debat werd door de zaal met boegeroep beloond. Die partij durft blijkbaar niet aan de buurten uit te leggen waarom er volgens de VVD een autosnelweg voor hun deur moet komen.

               De bomvolle zaal wil duidelijkheid over de verbreding

Aan de hand van 3 vraagstellingen konden de 11 wel aanwezige partijen hun standpunten verduidelijken. Al bij de eerste vraag  “waarom moeten de Waarderweg en de Vondelweg verbreed worden?” tekenden de verschillen zich duidelijk af. Verschillende partijen (GroenLinks als enige grote, SP, Ouderenpartij, Haarlem Plus, Actiepartij en Partij voor de jeugd) betoogden dat de Waarderweg helemaal niet verbreed hoeft te worden en de Vondelweg ook niet. De SP ging daarin het verst en noemt het een breekpunt bij een eventuele coalitie. Andere (PvdA, D66, CDA, CU en Sociaal Lokaal) stemmen in met verbreding van de Waarderweg. Alleen Sociaal Lokaal is ook voor verbreding van de Vondelweg.  De partijen die niet de Vondelweg maar wel de Waarderweg willen verdubbelen moeten nog maar eens goed nadenken. Dat zijn dus PvdA, D66, CDA en CU.

10 van de 11 partijen beloven de Vondelweg niet te verdubbelen. Maar PvdA, D66, CDA en CU willen wel de Waarderweg verbreden. Hypocriet!  Sociaal Lokaal stak als enige zijn hand niet op. Die partij wil gewoon een 4-baans Oostelijke randweg

Ten eerste is er voor Haarlem geen enkele reden voor verdubbeling van de Waarderweg. De zaak is alleen maar aan het rollen gebracht door de Provincie, die 3 miljoen wil betalen voor die verbreding. De provincie wil namelijk een 4-baans doorgaande verbinding tussen de N208 en de A200 om zo over Haarlems gebied van IJmond naar het Rottepolderplein te kunnen komen als alternatief voor de A9. Maar dat (verkeersaanzuiging) moet Haarlem niet willen!

Ten tweede geeft het rapport van onderzoeksbureau Goudappel-Coffeng naar de effecten van zo’n verbreding overduidelijk aan, dat er maar één doelgroep is die er van profiteert: het doorgaande verkeer dat niets in Haarlem te zoeken heeft. In de bijlage over economische effecten worden er twee genoemd. De belangrijkste is een rijtijd verkorting van 1 minuut voor het doorgaande verkeer. Het enige voordeel voor Haarlem is een toename van het aantal beroepsbevolking dat binnen een kwartier of een half uur op zijn werk in de Waarderpolder kan zijn. Die toename bedraagt…. 1% !

Het zou ook wel heel vreemd zijn als de Waarderweg nu verdubbeld zou moeten worden voor de economie in de Waarderpolder. Hij is 4 jaar geleden splinternieuw aangelegd voor 25000 arbeidsplaatsen in de Waarderpolder. Er zijn nu slechts 15000 arbeidsplaatsen en er is geen uitzicht op die 25000. Het is dus onzinnig nu alweer te gaan verbreden.

Maar als de Waarderweg eenmaal verdubbeld is, kunnen de Schoterbrug en de Vondelweg niet meer achterblijven. Die zijn dan nog het enige stukje 2-baans in het hele traject van N208 naar de A200. De provincie heeft dat ook al overduidelijk aangegeven. Die 3 miljoen voor de Waarderweg worden alleen gegeven als de Vondelweg en de brug worden aangepakt. Partijen die zeggen tégen verbreding van de Vondelweg te zijn en vóór verbreding van de Waarderweg zijn hypocriet: ze weten best dat ze dan tegelijk ervoor kiezen om later toch van de Vondelweg een dikke autoweg te maken. Maar ze hopen dat de kiezer dat niet door heeft.

                            Spandoeken, lawaai en betogers langs de Vondelweg

 

 

 

                                                              Vondelweg blokkade (het duurt nog 1 minuut)

                            Filmpje over UltraFijnstof