De noordelijke toegang van de Blankenburgtunnel is gepland door het rustieke landelijk gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. De tunnel zou het Europoortgebied nog beter moeten ontsluiten. De demonstranten zeggen dat als er per se een extra tunnel moet komen, het beter is om te kiezen voor de alternatieve route bij het Oranjekanaal tussen Maassluis en Hoek van Holland.
Tegen de aanleg van de tunnel is veel verzet, niet alleen door buurtbewoners en verenigingen als Natuurmonumenten en Milieudefensie. Ook vanuit de gemeenten Maassluis en Vlaardingen. Daar gaat het tracé deels door natuurgebieden. Ook wordt gevreesd voor milieu-effecten, zoals vervuiling.
De aantasting van dit fraaie stukje groen is niet meer van deze tijd. Er is genoeg asfalt in dit land en files worden niet opgelost als er nog meer asfalt bijkomt. Dat komt omdat nieuwe infrastructuur meer verkeer uitlokt en mensen dan meer autokilometers gaan rijden. Bovendien ligt de Benelux-tunnel amper 10 km oostelijker, en die krijgt al een robuuste nieuwe aansluiting door Delfland met de A4 vanaf Delft! Ook is het de bedoeling dat er tolheffing voor de nieuwe tunnel komt, en gevreesd moet worden dat de afslag A20 naar de Blankenburgtunnel later een kruising wordt doordat de nieuwe weg noord-oostelijk wordt doorgetrokken naar snelweg A4.
De Haarlemse afdeling van Milieudefensie ondersteunde deze protestactie omdat zij hiermee een geestverwantschap heeft. Milieudefensie-Haarlem is namelijk zeer bezorgd dat infrastructurele projecten als de Blankenburgtunnel, de Haarlemse Oostweg, en geplande 4-baans-weg bij Hillegom (Duinpolderweg), extra autoverkeer uitlokken. De reden zal duidelijk zijn, zoals op ons multifunctionele spandoek staat; zie bovenstaande foto. Om natuur en milieu een stem te geven deed dit spandoek met alarmlichten dus ook mee. Lees hier de actuele informatie.